Email: imsigalas@hotmail.com | Τηλ.: 6944 396049 | | English

Αναπτυξη Ενος Πολυεπιπεδου – Πολυεστιακου Εκπαιδευτικου Προγραμματος Σε Δημοσιο Φορεα

Το κείμενο αυτό αποτελεί μια συνοπτική περιγραφή του εκπαιδευτικού προγράμματος, όπως εφαρμόστηκε στο Κέντρο Παιδοψυχικής Υγιεινής (Κ.ΠΨ.Υ.) Αθήνας του ΙΚΑ, παράλληλα με το κλινικό του έργο, ενώ συνεχίζει να εφαρμόζεται εν μέρει και σήμερα, που το Κέντρο υπάγεται στον ΕΟΠΥΥ. Για την οργάνωση και τον συντονισμό του προγράμματος είναι υπεύθυνη ομάδα ειδικών του Κέντρου, η ομάδα Συντονισμού Εκπαίδευσης, ενώ εκπαιδευτές είναι πολλοί ειδικοί του Κέντρου, με κατάλληλη πιστοποίηση από την Διεύθυνση Εκπαίδευσης του ΙΚΑ.

Το πρόγραμμα στηρίζεται στις αρχές της Διαλεκτικής – Συστημικής Προσέγγισης, η οποία αναπτύχθηκε από τους Γ. και Β. Βασιλείου στο Αθηναϊκό Κέντρο Μελέτης του Ανθρώπου (ΑΚΜΑ). Με βάση την προσέγγιση αυτή βλέπουμε το Παιδί - και τον Έφηβο - σαν πρόσωπο, που βρίσκεται σε εξελικτική διαδικασία (ροή) στον βιολογικό, ψυχολογικό (νοητικό, συγκινησιακό) και κοινωνικό τομέα. Έτσι δεν περιοριζόμαστε στην πρόσκαιρη αντιμετώπιση συμπτωμάτων, αλλά προσπαθούμε να διευκολύνουμε την εξελικτική αυτή διαδικασία αξιοποιώντας κάθε διαθέσιμη θεραπευτική ή προληπτική μέθοδο. Επιπλέον γνωρίζουμε ότι η επιβίωση και η ανάπτυξη του παιδιού εξαρτώνται απόλυτα από την ένταξή του σε κατάλληλο οικογενειακό πλαίσιο, που αποτελεί και την πρωτογενή κοινωνική του ομάδα. Η εξέλιξη του παιδιού επηρεάζεται άμεσα από το επίπεδο λειτουργικότητας της οικογένειάς του. Έτσι θεωρούμε ότι βασική προϋπόθεση για την απρόσκοπτη βιοψυχοκοινωνική ανάπτυξη του παιδιού είναι η προαγωγή της λειτουργικότητας της οικογένειάς του.

Το πρόγραμμα αναπτύσσεται σε τέσσερεις άξονες:

 

Από τα ανωτέρω προκύπτει ότι το εκπαιδευτικό πρόγραμμα του Κ.ΠΨ.Υ. έχει αποκτήσει έναν πολυεπίπεδο και πολυεστιακό χαρακτήρα, με τις διάφορες δραστηριότητες να βρίσκονται σε αλληλεπίδραση και να συμπληρώνουν η μία την άλλη, και με όλο το προσωπικό του Κέντρου να παίρνει μέρος σε αυτό, άλλοτε από την θέση του εκπαιδευτή και άλλοτε του εκπαιδευόμενου.

Σημείωση: Για μια πιο εκτενή παρουσίαση της ανωτέρω εργασίας μπορεί κάποιος να ανατρέξει στην πιο κάτω παραπομπή:
Σιγάλας Ι.Μ., Τρακάκη Θ., Αλιφραγκή Μ., Καραγιάννης Δ.: Ανάπτυξη ενός πολυεπίπεδου – πολυεστιακού εκπαιδευτικού προγράμματος. Μετάλογος 22/2012, σελ. 65 – 77.